ASVAGHOSA 马鸣菩萨


Asvaghosa (c80 – c150) and His Mahayana Sraddhotpada Sastra Asvaghosa and Nagarjuna are the two Indian philosophers who laid the philosophical framework for the development of the Huayen school. Together they are sometimes referred to as the first two Indian patriarchs of the Huayen school. Asvaghosa is the attributed author of the Awakening of Faith in Mahayana (Mahayana Sraddhotpada Sastra). The main theme of this great philosophical treatise is that the “Mind is to support all phenomenal and transcendental dharmas” (T32.575c). This is reiterated as the One Mind in two aspects, True Suchness (tathatā, zhen-ru) and the cicle of birth and death (samsara), though the two are not distinct from each other. Tathatā is also said to be equivalent to the Storehouse of the Thus Come One (tathāgatagarbha, ru-lai-zang) (T.32.579a), which greatly influenced Chinese Mahayana thoughts of the Sui and Tang Dynasties. The Awakening of Faith is the most representative text of the tathāgatagarbha school of Mahayana. It was repeatedly commented on by the Korean monk Wonhyo (元曉) and later by Huayen’s patriarchs Fazang and Zongmi and thus influencing their thoughts. The tathāgatagarbha is the substratum on which all phenomenal and transcendental dharmas are organized and by which they are created. It pervades in every dharma body (dharmakāya) as essential nature (ti), every recompense body (sambhogakāya) as manifestations (hsiang), and every transformation body (nirmanakāya) as functionings (yung) in every atom of the universe. The tathāgatagarbha is essentially pure, and merely covered with accidental defilements, the removal of which constitutes the state of Suchness, tathatā. It is the common factor by which every being, thing, whether phenomenal or transcendental, is harmoniously blended, for they are not one, nor are they separate. Because of this interconnectedness and non-separateness, tathatā enters into habitual tendencies (vasana) or perfumes samsara, and samsara in turn perfumes tathatā. Given that nirvana is in samsara and vice versa, the two reflect each other like the Indra’s Net of Jewels in the Flower Garland Sutra. The Awakening of Faith deals with the totality of ultimate truths in the highest sense, tathatā, which is the cornerstone of Asvaghosa’s thoughts. This is more than a mere comparison of Mahayana with Sravaka-yana. At the time of Buddha, the Sravaka cultivated the practice of the five mindfulness (vipanyanas): namely of uncleanliness aśubhā-smṛti (bujing-guan), of breathing ānāpāna-smṛti (shuxi guan), of realm distinction dhātu-prabheda-smṛti (jie fenbie guan), of causes and conditions idaṃpratyayatā-pratityasamutpāda-smṛti (yin yuan guan), and of compassion maitri-smṛti (ci bei guan), of which the first three were of Hindu origin and the rest were taught by the Buddha. These are the necessary preliminary practices for attaining Arahant, a sage who is free from both self-clinging (atma-graha) and clinging to phenomena (dharma-graha). An Arahant in the context of the Huayen school is equivalent in spiritual accomplishment to a bodhisattva who has attained the penultimate level in faith.

ASVAGHOSA 马鸣 菩萨
Publicado el 20 de octubre de 2010 por Sakya Longyen
Traducido por Agustin Elizondo

Asvaghosa (C80 – C150) y su Mahayana Sraddhotpada Sastra Asvaghosa y Nagarjuna son los dos filósofos indios, que establecen el marco filosófico para el desarrollo de la escuela Huayen. En conjunto, se refieren a veces a los dos primeros patriarcas indios de la escuela Huayen. Asvaghosa es el autor al que atribuye el despertar de la fe en el Mahayana (Mahayana Sraddhotpada Sastra). El tema principal de este gran tratado filosófico es que la “mente es apoyar a todos los dharmas de los fenomenosl y trascendentalesl” (T32.575c). Esto se reitera en la Mente en dos aspectos, Verdadera Semejanza (tathata, Zhen-ru) y el ciclo de nacimiento y muerte (samsara), aunque los dos no se distinguen los unos de los otros. Tathata también se dice que es equivalente a los almacenes del Así Venido (Tathagatagarbha, ru-lai-zang) (T.32.579a), lo que influyó en el pensamiento chino del mahayana de las dinastías Sui y Tang. El despertar de la fe es el texto más representativo de la escuela Tathagatagarbha de Mahayana. Fue varias veces comentado por el monje coreano Wonhyo (元 晓) y más tarde por los patriarcas Huayen Fazang y Zongmi y por lo tanto influyo en sus pensamientos. El Tathagatagarbha es el sustrato sobre el que todos los dharmas fenomenal y trascendentales están organizados , y por el que se crean. Se impregna en cada cuerpo del dharma (Dharmakaya) como la naturaleza esencial (ti), todo el mundo recompensa (Sambhogakaya) como manifestaciones (hsiang), y cada cuerpo de transformación (Nirmanakaya) como funcionamientos (yung) en cada átomo del universo. El Tathagatagarbha es esencialmente puro, y se limita a estar a cubierto de contaminaciones accidentales, la eliminación de lo que constituye el estado de la Semejanza, tathata. Es el factor común por el cual todo lo que, si fenomenal o trascendental, se mezclan armoniosamente, porque no son uno, ni son independientes. Debido a esta interconexión y la no separación, tathata entra en las tendencias habituales (vasana) o samsara perfumes, y el samsara, a su vez tathata perfumes. Dado que el nirvana es en el samsara y viceversa, los dos reflejan unos a otros como en la Red de Indra de Joyas en el Sutra Flor Garland. El despertar de la fe se ocupa de la totalidad de las verdades últimas, en el sentido más elevado, tathata, que es la piedra angular de los pensamientos de Asvaghosa. Esto es más que una mera comparación de Mahayana con Sravaka-yana. En el momento de Buda, el Sravaka cultivó la práctica de la atención plena de los cinco (vipanyanas): asubha-smṛti (bujing-pava), ānāpāna-smṛti (shuxi pava), dhātu-prabheda-smṛti (jie pava fenbie), idaṃpratyayatā-pratityasamutpada -smṛti (yin yuanes pava), y maitri-smṛti (ci bei guan), de los cuales los tres primeros son de origen hindú y el resto fueron enseñados por el Buda. Estas son las prácticas preliminares necesarias para la consecución de Arahant, un sabio que est
á libre de tanto auto-apego (atma-graha) y se aferra a los fenómenos (dharma-graha). Un Arahant en el contexto de la escuela Huayen es equivalente en la realización espiritual a un bodhisattva que ha alcanzado el nivel penúltimo en la fe.

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